Gezonde voornemens beginnen in de keuken

Ze staan elk jaar weer hoog in de 'goede voornemens'-lijstjes: afvallen, gezonder eten en geld besparen. Stuk voor stuk voornemens waarbij je wel wat hulp kunt gebruiken. Want een (financieel) gezond en gevarieerd nieuw jaar begint in de keuken.

De boodschappenlijst

Bijna niemand is bestand tegen de verleidingen van al het lekkers in de supermarkt.

Ga dan ook nooit met een lege maag boodschappen doen, want dat is vragen om moeilijkheden. Bepaal van tevoren wat je in huis haalt.

Houd reclamefolders in de gaten en pik de beste aanbiedingen eruit. Maar vaar daarbij niet blind op A-merken. Huismerken zijn vaak net zo goed en doorgaans een stuk goedkoper.

Door van huis te gaan met een boodschappenlijst - en je daaraan te houden - bespaar je al snel honderden euro's per jaar. Geld dat je bijvoorbeeld kunt uitgeven aan voeding die goed is voor de lijn en je gezondheid.

Dieet smakelijk!

In Amerika noemen ze het wel 'superfoods'; voeding die goed is voor je botten, ziektes voorkomt, je zicht verbetert en je geestelijk scherp houdt. En nu blijkt ook nog uit recent onderzoek dat deze voeding je kan helpen slanker te worden en te blijven.

Wil je aan je gezondheid werken? Kies dan in het nieuwe jaar wat vaker voor de volgende voedingsmiddelen, al dan niet verwerkt in een smakelijk gerecht.

  • Pijnboompitten
  • Witte bonen
  • Feta
  • Geitenkaas
  • Magere melk
  • Zwarte bonen
  • Haver
  • Avocados
  • Bosbessen
  • Zalm
  • Brocolli
  • Bruine rijst
  • Peren
  • Rode wijn
  • Sinaasappels
  • Aardappels
  • Quinoa
  • Parelgort
  • Bakbananen
  • Zwarte chocolade

Een paar feiten:

Broccoli bevat niet alleen stoffen die de kans op kanker verkleinen, de groente voorkomt ook gewichtsproblemen doordat het slechts 30 calorieën per portie bevat.

Een kopje bosbessen bevat slechts 80 calorieën, maar geeft je wel een lekker vol gevoel. Bovendien vertragen bosbessen de effecten van het ouder worden.

Avocado is een romige fruitsoort vol vezels, proteïnen en gezonde vetten. Een kwart of een halve avocado stilt de honger en heeft een activerend effect op het lichaam.

KOOK TIP!

Maak gebruik van de mogelijkheden van vandaag de dag. Er zijn tegenwoordig allerlei handige apps die je kunnen helpen gezonder te eten.

Keuken Magazine

Nieuwe collectie in het gratis keuken magazine!

  • Heel veel voorbeeldkeukens 
  • Tips & trucs keukenontwerp

Keukeninspiratie blog